پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی

بخش دسترسی سریع




​مراسم دومین یادمان ی قربانیان سوانح رانندگی در تالار شمس تهران

تاریخ انتشار: 1394/08/25

​مراسم دومین یادمان ی قربانیان سوانح رانندگی در تالار شمس تهران

 مراسم دومین یادمان ی قربانیان سوانح رانندگی با حضور وزرای راه و شهرسازی، کار و رفاه اجتماعی، اعضاي کمیسیون ایمنی راهها، دست اندرکاران ایمنی و حمل‌ونقل، آسیب‌دیدگان سوانح، جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و دانش‌آموزان پیش‌آهنگ ایمنی با هدف جلب مشارکت مردم در عزم ملی ایمنی، امروز در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل حمل ونقل وپايانه هاي استان تهران در این مراسم، بخارايي رئييس دفتر جمعيت طرفداران ايمني راهها گفت :  درك فاجعه بودن سوانح رانندگي و شناساندن درد ورنج بازماندگان وقربانيان سوانح رانندگي از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد .

وي هدف از برگزاري اين مراسم هارا همدردي وهم پيماني وعبرت ويك خواسته براي پيشگيري از تكرار اشتباهات گذشته دانست وافزود روند سوانح وتلفات ناشي از آن رو به كاهش مي باشد واين مرهون تلاش همه دست اندركاران دستگاههاي امدادي وفرهنگي ومتوليان وهمچنين مشاركت جدي مردم بوده است 

بخارايي با اشاره به آمار17هزارنفري  كشته شدگان سوانح جاده اي در سال 93اذعان داشت ما بايد اعتقاد به ايمني را توسعه دهيم زيرا ايمني دست يافتني است  وتوسعه اين فرهنگ فقط منوط به رانندگان ،عابران پياده نمي باشد زيرا يك مساله عمومي است وكليه دست اندركاران را شامل مي شود 

بخارايي درادامه گفت ما مي خواهيم آحاد جامعه را متوجه اين خطر كنيم وبتوانيم درزمينه ايمني براي مردم كشورمان مثمر ثمر باشيم .

سپس وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آمار  90 درصدی کشته‌شدگان و آسیب دیدگان سوانح رانندگی در میان اقشار کم درآمد و متوسط جامعه، گفت: این وزارتخانه در حال تهیه طرحی برای توسعه پوشش‌های بیمه‌ای افراد حادثه دیده در سوانح رانندگی و کاهش آسیب های ناشی از عوارض معلولان در این بخش است.

 

علی ربیعی که فرزند خود را در یکی از سوانح رانندگی از دست داده با بیان اینکه این دهه، دهه جهانی ایمنی راه‌هاست اظهار داشت: امسال هم سال ایمنی کودکان نام گذاری شده است و باید اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد. زیرا کودکان آسیب پذیر ترین افراد در این بخش شناخته شده اند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: کودکان باید قبل از اینکه بزرگ شوند از این سنی که در آن قرار گرفته اند نهایت بهره را برده و در اصطلاح کودکی کنند. چنانچه کودکی دچار سانحه  هم خودش و هم خانواده‌اش سال‌های طولانی از عمر خود رادرگیر مشکلات ناشی از سانحه می‌شوند. اما اینکه کوچکترها در میان جمع ما کمتر دیده می شوند ناشی از فرهنگی است که متاسفانه جامعه ما با آن خو گرفته است.

 

وي تاكيد كرد ما نياز داريم تا جامعه را به سمت خود بطلبيم وبه سمت جامعه محور شدن وخانواده محور شدن تلاشهايمان را شروع  كنيم .

ربیعی ادامه داد:‌ در حال حاضر، زمان حضور تیم‌های امداد و نجات در محل حوادث 10 دقیقه و 23 ثانیه است که با نرم جهانی فاصله زیادی ندارد و باید تلاش کنیم این زمان را کمتر کنیم. مجموع آسیب دیدگان حوادث رانندگی در سال 93، یک میلیون و 400 هزار نفر بود که در سال 94 تا کنون یک میلیون و 200 هزار نفر است. لازم است برای کاهش این آمار، ضریب نفوذ پیشگیری را افزایش دهیم.

در ادامه اين  مراسم میر سید احمد محیط طباطبایی با اشاره به تشکیل کمپین چهار راه ایمن به همت هنرمندان کشور، افزود: یکی از بارزترین ویژگی های این کمپین پرداختن به علل ایجاد حوادث است. این کمپین، خاص یک گروه هنرمندان نیست و مردم باید در آن نقش مطلوبی را ایفا کنند.


وی که به شدت از وضعیت کنونی رانندگی در کشور گلایه مند بود، تصریح کرد: تجربه نشان داده که جریمه های هر چند گزاف در کاهش و یا توقف تخلفات تاثیر گذار نیست. وبسیاری از قوانین رانندگی کشور ما برگرفته از قوانین کشورهای دیگر است، قوانین وارداتی قطعا چاره ساز معضل ترافیک ایران نیست لذا باید نسبت به حل این مشکل، تدبیر کارآمدی اندیشیده شود.

فریبرز واحدی مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران در مراسم دومین یادمان قربانیان سوانح تصریح کرد: از سال 84 و با افزایش میزان تولید خودرو و وسایل نقلیه در کشور به حدی که در مدتی کوتاه به 2.5 تا 3 برابر رسید، عملا تناسب موجود بین زیرساخت‌های کشور و میزان تردد در شهر و جاده ها برهم خورد و نتیجه این موضوع خود را در تلفات جاده‌ای در معرض دید قرار داد.


وی با بیان اینکه تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سال 84 به حدود 27 هزار نفر، بیانگر وجود ضعف در این بخش است، اظهار داشت: از سال 84 تا پایان سال 93، کاهش قابل توجهی در تلفات رانندگی را طبق آمار تجربه کرده ایم تا جایی که در حال حاضر تلفات جاده‌ای کشور به حدود 17 هزار نفر کاهش پیدا کرده اما این رقم به هیچ عنوان مطلوب نظر مسئولان مرکز ایمنی راه های کشور نیست و باید همچنان در این زمینه تلاش‌های لازم صورت گیرد.

 

واحدی، آمار سوانح رانندگی در یک روز را 800 مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد متاسفانه حدود 100 نفر از مجروحان به معلولیت دائم یا طولانی‌ مدت دچار می‌شوند که  بخش قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی را با مشکلات ناشی از خود متاثر می سازد. تلاش ها بر آن است که این تعداد به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

 

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران با اظهار تاسف از مشکلاتی که بعضا یک عمر گریبان خانواده ها را می گیرد، خاطر نشان ساخت: بزرگی این رقم به خوبی نشان می‌دهد که ما تا چه میزان نیاز به بهبود مدیریت رانندگی و حوادث جاده‌ای در کشور داریم و این آمار تا زمانی که همراهی تمام بخش‌ ها به خصوص مردم وجود نداشته باشد، به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به خسارات مادی حاصل از تصادفات رانندگی نیز ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته در جریان تصادفات سالانه کشور، حدود 18 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور تحمیل می شود که این رقم سهم بیش از 6 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد.

عباس آخوندی در دومین مراسم قربانیان سوانح رانندگی در تالار ایوان شمس اظهار داشت: در ایران و در تمام دنیا سوانح رانندگی مسئله بسیار مهمی است، اعتقاد دارم مسائل واقعی جامعه را باید دید و برای راه‌حل آنها از خود جامعه کمک گرفت زیرا تنها در این صورت است که مسئله به صورت کامل به راهکار مناسب دست پیدا می کند.

وی افزود:  چنانچه هر مسئله ای به مسئله اداری تبدیل شود قطعا شسکت در آن حتمی بوده و موفقیتی شامل آن نمی‌شود. متاسفانه و شوربختانه به دلیل هیجانات سیاسی، معمولا مسائلی در جامعه نشر پیدا می‌کند که ممکن است در سیاست ریشه داشته باشد.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است 600 دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده‌های کشور تا پایان سال جاری نصب شود وتا دو سال آینده تعداد دوربین‌های ثبت سرعت به 2200 دستگاه افزایش می‌یابد که در نوع خود رکورد بسیار خوبی است.

 

آخوندی ضمن اظهار برائت از اقدام ناخوشایند داعش در کشور فرانسه، تاکید کرد: با توجه به اینکه جامعه ما ظرف 30 سال گذشته جمعیتی سه برابری و افزایش خودروی 12 برابری را تجربه کرده، بنابراین شهرنشینی و زندگی مدرن و خودرو مسئله واقعی اجتماعی است که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. لذا برنامه ریزی دقیق در این زمینه، ضروری به نظر می رسد.

 

وزیر راه و شهر سازی با تقدیر از عملکرد مثبت هنرمندان در تشکیل کمپین جدید ترافیکی، ابراز داشت: امروز وقتی هنرمندان، نویسندگان و...خود را درگیر این کار های ترافیک و ایمنی می‌کنند حس می‌‌شود بذرهای اولیه سیاست اجتماعی کردن فرهنگ ترافیک نتیجه داده است.

 

وی گفت: حس مسئولیت بزرگترین راهبرد افزایش ایمنی شهری مطرح شده بحث بسیار کلیدی است. در جهت کاهش مخاطرات جاده باید عمل کنیم، ضمن آن‌که مدیریت جاده‌ها را به شکل خیلی جدی بگیریم. بحث سیستم IT و دوربین ها در جاده‌ها مسئله بسیار مهمی است.

 

آخوندی با بیان این‌که برنامه نصب 1880 دوربین در دستور کار قرار دارد،‌ افزود: تا پایان امسال 650 دستگاه دوربین نصب می‌شود و امیدوارم تا دو سال آینده این تعداد به 2200 دستگاه افزایش یابد. امروز به مقطعی رسیده ایم که سیاست های گذشته در این بخش، پاسخگوی نیاز جامعه نیست و اصلاحات مهندسی بیش از گذشته باید به کار گرفته شود.

وی گفت: در کنار همه اقدامات که وظیفه وزارت راه وشهر سازی است، مسئله ایمنی و کاهش سوانح باید مسئولیت اجتماعی تلقی شود. توجه به جان خود بی تردید در احقاق این مهم تاثیر شگرفی خواهد داشت .


وی اطلاع رسانی مردمی را یک سرمایه دانست و افزود: وزارت راه تلاش می کند با به اشتراک گذاردن اطلاعات، مردم را در ایمنی راه ها دخیل کرده و از تمامی متولیان ایمنی راه ها حمایت کافی به عمل آوریم.




























مشخصات:
نظرات: *